Nationaal Toiletonderzoek

Nationaal toiletonderzoek 2017 gepubliceerd

By 28 november 2017 No Comments

Het gaat de goede kant op met de hygiëne van toiletten in openbare gelegenheden, maar we zijn er nog lang niet. Dat is de conclusie van het Nationaal Toiletonderzoek 2017 dat afgelopen week werd gepubliceerd. Het onderzoek werd uitgevoerd door Service Management en de Facility Trade Group.

Van de in totaal 150 onderzochte toiletten bleek 39 procent schoon te zijn. Vorig jaar was dat met 27 procent nog lager. Er zit dus verbetering in ten opzichte van vorig jaar. Maar wanneer 39 procent van de onderzochte toiletten schoon is, betekent dit wél dat er ook nog flink wat te wensen over blijft. Het grootste deel van de toiletten is nog steeds vies.

 

Pluspunten voor horeca en gezondheidszorg

Hierboven genoemde 39 procent schone toiletten, is een gemiddelde uit vier onderzochte sectoren: de zorg, horeca, openbare gebouwen en warenhuizen. Op de eerste plaats scoorden zowel de horeca als gezondheidszorg met 44 procent schone toiletten. Daarna de openbare gebouwen zoals gemeentehuizen, bibliotheken en stations. Daar was 35 procent van het sanitair schoon. En de hekkensluiter zijn warenhuizen. Daar was (slechts) 28 procent van de toiletten schoon.

 

Nationaal Toiletonderzoek: ‘Dames schoner’

De damestoiletten bleken met 53 procent een stuk schoner dan vorig jaar (41 procent in 2016). Het percentage schone toiletten steeg bij de heren van 25 naar 35 procent. Weet wel dat in het onderzoek vooral is gekeken naar bacteriologische besmettingen, en niet naar visuele viezigheid zoals papier op de grond, vlekken op de wc-bril of overvolle dameshygiëne boxen. Dat is nog weer een heel ander verhaal, waar we op een later moment graag op ingaan.

 

“De schoonmaker is minstens zo belangrijk als de chirurg.”

Het schoonste toilet van Nederland vonden de onderzoekers bij het Alrijne Ziekenhuis in Leiderdorp. Daar is slechts één bacteriekolonie gevonden. Maar daar doen ze ook hard hun best voor. “In de openbare ruimtes van het ziekenhuis, dichtbij de ingang, maken we maar liefst vijf keer per dag schoon. Dat is namelijk het visitekaartje van het ziekenhuis.” Aldus Hans Rijsbergen, teamleider schoonmaak & textiel. “De schoonmaker is bij ons minstens zo belangrijk als bijvoorbeeld de chirurg, want als de operatiekamers niet schoon zijn, kan de chirurg niet opereren. Dat belang mogen we nog wel eens vaker naar voren brengen. Daarom zijn we ook blij met deze erkenning.” Vult Walter van der Wilt, manager servicecentrum Hoteldiensten aan op de site van Service Management.

 

En daar zijn wij het van The Healthy Workplace helemaal mee eens. De sanitaire ruimtes, de inrichting, het onderhoud en de schoonmaak daarvan blijven nog té vaak het ondergeschoven kindje in een organisatie of gebouw. Daarom werken wij er hard aan om ons steentje voor verbetering daarin bij te dragen.

Wil je het Nationaal Toiletonderzoek 2017 zelf lezen? Je kunt het downloaden bij Service Management.